Zasady prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży

Zasady prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży

Zdrowe odżywianie się dzieci i młodzieży opiera się na podobnych zasadach, jak prawidłowe żywienie dorosłych. Istnieją jednak oczywiście pewne różnice, co wynika z tego, że okres dorastania wiąże się nierozerwalnie z rozwojem fizycznym i umysłowym, który przebiega bardzo szybko. Prawidłowe odżywianie w tym okresie może warunkować dalsze, zdrowe życie, jest również czasem, w którym kształtują się nawyki żywieniowe.

Jak powinna wyglądać zdrowa dieta dzieci i młodzieży?

W myśl zasady „czego Jaś się nie nauczył, tego Jan nie będzie umiał”, jeśli w młodości nie przywykniemy do zdrowego stylu życia, to później będzie nam trudno przestawić się na zdrową żywność. W celu uniknięcia wielu chorób i cieszenia się wieloletnim zdrowiem, warto od najmłodszych lat stosować się do pewnych zasad. Po pierwsze, spożywane produkty powinny być różnorodne. Składniki odżywcze znajdują się w różnych produktach w odmiennych ilościach, dlatego należy zadbać o rozmaitość pożywienia i o spożywanie posiłków według odpowiednich proporcji (można kierować się piramidą zdrowego żywienia).

W dalszej kolejności – aktywność fizyczna. Odpowiednia ilość ruchu – ćwiczenia fizyczne, nieunikanie lekcji wychowania fizycznego, jazda na rowerze, spacery – wszystko to ochroni młodego człowieka przed problemami otyłości czy też nadwagi. W codziennej diecie nie może zabraknąć produktów zbożowych, które są niezwykle ważne w diecie dziecka. Są bowiem bogate w węglowodany zbożowe, będące bardzo dobrym źródłem energii.

W codziennej diecie nie może zabraknąć chudego mleka. W tym okresie dużą rolę odgrywa wapń, dlatego w diecie dziecka nie powinno zabraknąć mleka i przetworów mlecznych, jogurtów, kefirów czy twarożków. Równie ważne jest mięso, będące przede wszystkim źródłem żelaza, którego nie może zabraknąć dziecku. Należy jednak pamiętać, że spożywane w nadmiernych ilościach, niekoniecznie sprzyja zdrowiu.

Warzywa i owoce to kolejne elementy zdrowego żywienia, będące skarbnicą witamin, błonnika oraz składników mineralnych. Konieczne jest spożywanie słodyczy z umiarem. Zęby dziecka są szczególnie narażone na próchnicę, między innymi dlatego nadmiar słodyczy jest niewskazany. Podobnie zresztą jak sól, która nie jest zdrowa ani dla młodego, ani dla dorosłego człowieka, gdyż spożywana w nadmiarze sprzyja wielu chorobom.
Niezbyt korzystne jest również spożywanie tłuszczów zwierzęcych. Dziecko powinno przyjmować ich w jak najmniejszej ilości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *