Dieta w ciąży

dieta w ciąży

Jedzenie za dwoje, dostarczanie do organizmu kilku litrów wody dziennie, kategoryczny zakaz spożywania słodyczy i soli, czy też unikanie mleka – tego typu zalecenia może usłyszeć kobieta w ciąży. Czy jednak nie jest to drobna przesada?


Dekalog dietetyczny przyszłej mamy

Czas oczekiwania na dziecko to piękny okres w życiu kobiety, który nie powinien oznaczać katowania organizmu. Wymaga jednak stosowania odpowiedniej diety.

Po pierwsze, istotne jest spożywanie dużej ilości różnych owoców i warzyw. Płód bowiem będzie rozwijał się prawidłowo, jeśli dostarczymy mu witamin oraz składników mineralnych. Warzywa najlepiej przed spożyciem ugotować na parze, ponieważ surowe są ciężkostrawne (szczególnie w okresie ciąży).

Po drugie – cukry! Najkorzystniej wpływające na rozwój dziecka są te pochodzące z węglowodanów złożonych, które odnaleźć można między innymi w ryżu, kaszy, ziemniakach, owocach, warzywach. Potrzebne są także cukry proste, których źródłem jest biały cukier, owoce, słodycze. Właśnie dlatego kobieta nie powinna zupełnie odrzucać potrzeby zjedzenia słodkości. 

Po trzecie, mięso to podstawa. Mięso, obok ryb, jest najlepszym (najlepiej wchłanianym) źródłem żelaza.

Po czwarte – stop surowemu mięsu, rybom i owocom morza. Oprócz unikania potraw typu tatar i sushi, które grożą zakażeniem na przykład listeriozą, lekarze zalecają przyszłym mamom zrezygnować także z wędzonych przetworów, które mogą działać rakotwórczo.

Tłuszcze roślinne a ciążaPo piąte, przede wszystkim tłuszcze roślinne. To właśnie one są źródłem nienasyconych kwasów omega- 6 oraz witamin E, K, A, dzięki którym rozwój płodu przebiega prawidłowo. Tłuszcze zwierzęce natomiast mogą prowadzić do różnych problemów takich jak otyłość, czy też choroba wieńcowa, zatem chociaż przyszła mama nie musi zupełnie z nich rezygnować, to na pewno powinna postarać się w pewnym stopniu je ograniczyć.

Po szóste, ryby! Ryby zawierają całe mnóstwo witamin, białka, a także są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe omega- 3, są więc niezbędne w diecie kobiety ciężarnej.

Po siódme, niekoniecznie wątróbka. Wątróbka jest bogata w żelazo, więc teoretycznie powinna być wskazana, jednak oprócz tego, zawiera bardzo dużo witaminy A, która pośrednio może prowadzić do wad rozwojowych u dziecka. Nie bójmy się soli. Lekarze zalecają ograniczenie spożywania soli jedynie w przypadku obrzęków oraz nadciśnienia, natomiast zdrowa kobieta może przyjmować tyle samo produktów solnych, co przed ciążą.

Po ósme – ważne są również płyny. Dawka płynów powinna być taka jak zwykle, czyli około dwóch litrów dziennie. Powinno się ją oczywiście dostosować do indywidualnych potrzeb – większa potliwość, większe pragnienie itp.
Po dziewiąte – przyszła mama musi pamiętać, że mleko i nabiał to podstawa (tak, kolejna podstawa). Specjaliści zalecają, by codzienną dietę kobiety ciężarnej uzupełnić o mleko i nabiał unikając przy tym picia mleka surowego.
Jak widać wystarczy odrobina wiedzy i zdrowego rozsądku, by stosowana dieta w ciąży umożliwiła odpowiedni rozwój dziecku, a nam zapewniła zdrowie i dobre samopoczucie na co dzień.

Co jest ostatnim przykazaniem? Chętnie poznamy Wasze zdanie na ten temat – piszcie w komentarzach!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *